Hemfärd om en månad

Hembiljetten till Sverige är köpt, snart är min tid i Bryssel över. Den 14 april åker jag tillbaka, det är bara en månad kvar. Ändå har jag var här mycket längre än många andra praktikanter som kommer hit. Särskilt tyskarna verkar bara vara här ca fem veckor, en del ledamöter har satt det i system att ta hit artonåringar i några veckor och så får de svara på mejl, rensa mejlboxar och städa kontor. Obetalt dessutom.  Otrygga anställningar och gratis arbetskraft, lika aktuellt i Haninge som på EU-parlamentet.

Dagens arbete bestod av att fylla i enkäter och gå på möte hos Svenska representationen. Det handlade bland annat om Fjärde järnvägspaketet. Det handlar kort och gott om hur EU så snabbt som möjligt kan avreglera medlemsstaternas järnvägar och öppna upp för privata företag. De beklagade att det fortfarande finns länder, exempelvis Grekland och Nederländerna, som inte vill sälja ut järnvägen. De hoppades ”att man ska kunna skynda på så mycket som möjligt”. Med tanke på hur tågkaoset bara eskalerat är det makalöst att den svenska regeringen bara väntar på att få exportera kaoset till Europa.

Bild.

Efteråt blev det pommes från Bryssels kändaste pommesställe, Friterie Chez Antoine. De är dubbelfriterade och med två olika såser betalade jag bara fyra euro! Ett besök hit är ett måste enligt Aftonbladet

Nu ska jag packa, imorgon åker jag till Sverige för miljöträff med grymmaste Vänsterpartisterna! Tema Lokala Vänsterbeslut för grön omställning. Kommer bli så spännande att höra hur till exempel Malmö byggt egen vindkraft och Ronneby arbetar med cirkulär ekonomi.

Jag beundrar verkligen människor som orkar känna inom sig när de skriver, skriva om näthatet, klassföraktet, kvinnohatet, rasismen. En av de absolut bästa bloggarna som skriver så berörande och skrivs av en de klokaste kvinnorna i min bekantskap är Anna Herdys blogg: http://annaherdy.wordpress.com/ – helt klart värt ett besök eller två.

Ett svar till “Hemfärd om en månad

Lämna en kommentar