Bryssel- mina topp tre

Sista dagarna i Bryssel nu. Efter att ha förlängt praktiken två gånger ska det nu bli riktigt skönt att komma hem till vänner och familj. Totalt kommer jag att ha bott i Bryssel åtta månader och då är det på sin plats att avslöja de bästa restaurangerna, affärerna och utflyktsmål för den som besöker Bryssel en kortare tid.

Här är mina tre guldklimpar

Restauranger
1. Volle Gas – min absoluta favorit i Bryssel. Traditionell belgisk mat som moules frites och kanin kokt i körsbärsöl, serverat av trevlig personal i en mycket romantisk och inbjudande atmosfär. Restaurangen passar för alla sällskap; föräldrarna, partnern, partikamraterna och vännerna. Tycker alltid att Volle Gas är en liten egen värld inne i Bryssel. Restaurangen ligger rätt långt ifrån turistkvarteren men desto närmare EU-parlamentet, skönt om en vill slippa turistspriser. Det enda Volle Gas inte hanterat bra var när vi var ett sällskap på över 30 personer, så det skulle jag inte rekommendera.

2. Le Comptoir – Ett prisvärt, fräscht hamburgerställe. Le Comptoir ligger på Place St Boniface och är en restaurang i mängden på den platsen. Men det är en absolut guldklimp eftersom de har en alldeles delikat vegohamburgare. Att vara vegetarian i Bryssel är svårt, att vara vegan vill jag knappt tänka på.  Därför är Comptoirs portabellosvampshamburgare med soltorkade tomater och mozzarella unik. Personalen är dessutom trevlig och uteserveringen är perfekt för häng i vårnatten.

3. Déjeuner sur l´herbe – pittoresk lägenhetsrestaurang i St Josse ten Noode. St Josse ten Noode, eller ”D´josse” som det kallas på franskt slang, är Bryssels fattigaste kommun. Restaurangen ligger ett stenkast från tunnelbanestationen Madou (där jag bodde) och är en omrenoverad sekelskiftslägenhet som gjorts om till restaurang. Stället är komplett med öppen spis, takmålningar och totalt fem bord. Restaurangen serverar fransk mat, vilket innebär att vegetariskt inte existerade. Trist men en realitet för många restauranger i Bryssel.

 

Museum

  1. Magritte Museet. Innan jag kom till Bryssel hade jag aldrig hört talas om René Magritte men den surrealistiska konstnären fångade mitt hjärta. För konst- och kulturälskaren är det här museet ett måste.
  2. Bozart. Den stora konsthallen och Bryssels kronjuvel på konsthimmeln. Ständigt nya utställningar, uppträdanden och konserter. För den som ska till Bryssel bör absolut kolla upp vad Bozart erbjuder dem datumen.
  3. Parlamentarium. Parlamentarium är en del av EU-parlamentet och handlar om [surprise!] EU och dess historia. Jag erkänner, som den EU-skeptiker jag är var övertygad om att det skulle vara EU-propaganda till hundra procent och sköt upp besöket tills sista stund.  Visst handlar mycket om världskrigen och att EU behövs för att bevara freden, men i den andra delen handlar mer om parlamentet idag och varje ledamot har en kort film där hen pratar om sig själv, EU eller politik. Kanske inte borde få vara på min topp tre, men stället är helt klart värt ett besök.

Affärerna

  1. Simone simone – vintage strumpbyxor. Detta är antagligen den coolaste affär jag någonsin besökt. Fyra kvinnor driver en liten strumpbyxeaffär i Ixelles där de plockar in kvalitetsvaror från hela världen. Priserna varierar från 11 euro och upp till över 70 euro! En del märken känner man till sedan tidigare, som Happy Socks, men det flesta är i alla fall för den oinvigda helt okända. Inne är det aldrig någon som har bråttom, varken kunder eller personal. Det är som om tiden är helt oviktig, sällsynt i vårt samhälle och särskilt i detaljhandeln kan jag tycka.
  2. Look 50’s – för den som älskar klänningar är det ett måste. Kläder i alla möjliga färger och mönster hittar en på Look 50´s. Jag köpte min första maj klänning härifrån.
  3. Pierre Marcolini – chokladtillverkare. Egentligen skulle chokladtillverkarna fått en egen kategori men eftersom jag tycker att de flesta håller ungefär samma standard blir det inte så mycket ranking. Pierre Marcolinis bakverk står däremot helt för sig själva. För den som är i Bryssel om så bara över dagen bör göra ett besök på Petit Sablon och gå in på Pierre Marcolini, särskilt deras créme brulée-varianter och chokladmoussen är oemotståndliga.

 

Utflyktsmål

För den som planerar en längre period i Bryssel finns det gott om tid och möjligheter att resa utanför Bryssel och se sig omkring. Det bästa sättet är att ta tåget, priserna är bra och på bara någon timme kan du ta dig långt.

  1. Ghent St Pieters – universitetsstaden. Ghent är känd som universitetsstad men jag tycker att det är som Belgiens Venedig. Kanaler runt hela staden och med en bevarad historia från 1100-talet. Staden är översållad med katedraler, kloster och kyrkor. Det finns till och med en kyrka för ölbryggarna. Bara 35 minuter med tåget från Bryssel, tåbiljetten tur och retur kostade 18 euro.

Ghent

  1. Paris. Vem vill inte ha möjligheten att åka till Paris över dagen? Köper en tågbiljetter några veckor i förväg kan man åka tur och retur för 50 euro. Resan med Thalys (franska snabbtåget) tar en timme och tjugo minuter.
  2. Amsterdam. Att åka till Amsterdam är mer ett utflyktsmål för den som vistas i Bryssel lite längre, eftersom det krävs en helg för att det ska vara värt. Vi tog bussen istället för tåget eftersom det kostade hälften så mycket. Tror att vi betalade 40 euro tur och retur och resan tog tre timmar. Skrev om min Amsterdamsvistelse här.

 

Det var mina topp tre, men maila eller kommentera om du saknar någon kategori J

 

 

Lämna en kommentar