Fjärde järnvägspaketet

Igår antog transportutskottet det så kallade ”Fjärde järnvägspaketet”, sex rapporter med nya lagar om hur ”järnvägsmarknaden” ska kunna avregleras ännu mer. Naturligtvis finns fler idéer, men avregleringen är syftet med paketet.

Transportutskottet beslutade om att uppmana medlemsstater återigen att avreglera allt inom järnvägen. Sverige ses som ett föregångsland, kan ni fatta det? I Sverige där tågen är ständigt försenade på grund av massor av olika problem som oftast grundats i en dåligt underhållen infrastruktur. Signalsystem som havererar, räls som är dåligt underhållen och ingen som kan hållas ansvarig för det eftersom de olika verksamhetsutövarna skyller på varandra.

Det här kommer att öppna upp en marknad som liknar det vi ser i Sveriges gallerior. Riskkapitalbolag som köper upp, höjer hyrorna i lokalerna, ”förvaltar” i några år och säljer vidare med stora vinstmarginaler.

Trygga anställningar är ju alltmer sällsynt. Jag känner nog ingen i min egen ålder som har en fast anställning. I det fjärde järnvägspaketet fanns det förslag om att personalen skulle vara beständig. Det vill säga att när ett nytt bolag tar över måste de behålla personalen. Det förslaget röstades bort.

Resultatet vi kan vänta oss av det här beslutet som det ser ut nu är fler aktörer på järnvägen som kommer göra det svårare att få en välfungerande järnväg. Dessutom blir det fler otrygga anställningar där man får jobba ett par år och sen blir bolaget man jobbar för uppköpt och man får gå.

Nu när det är antaget i utskottet är nästa steg att ta det till hela parlamentet i plenum i Strasbourg, det borde ske i februari eller mars. Det är sista chansen att förbättra järnvägspolitiken.

Lämna en kommentar