Sociala medier i EU-valet

… eller hur ska vi få fler unga att rösta?!

Hemma från Almedalen! Det var en intensiv vecka där jag bland annat var och lyssnade på en diskussion om sociala mediers betydelse i det kommande EU-valet. Det var en intressant panel bestående av Mikael Gustafsson, EU-ledamot för Vänsterpartiet (min blivande chef!) och Niclas Persson som är styrelseledamot för Sveriges Ungdomsorganisationer, som fick representera alla Sveriges unga. Dessutom var Tidningsutgivarna, Folkpartiet och EU-kommissionen med i panelen.

IMAG1370

 

”Vad är mervärdet med att använda Instagram?”

Det som slog mig var hur lite förståelse som finns. Ingen av parlamentarikerna förstod hur stor roll medier som Instagram, Bloglovin eller Tumblr spelar i unga människors liv. Instagram är ungas DN. Det är de sociala medierna man använder om man söker information om – allt! Vill jag ha inspiration till en snygg festfrisyr, eller ett bra boktips, då är det de sociala medierna som man använder.

Jag är en googlare, jag googlar allt. Hade jag googlat på exempelvis Mikael Gustavsson hade jag hittat till hans blogg. Bra att båda parlamentarikerna hade bloggar, men jag är övertygad om att det går att utveckla. Niclas Persson föreslog att man skulle kunna nå ut till många ungdomar med ett Instagramkonto. Sorgligt nog undrade parlamentarikerna över mervärdet med ett sådant. En bild säger mer än tusen ord. Det blir många ord om man kan använda sitt Instagramkonto på ett bra sätt. Att synas i sociala medier skapar en känsla av modernitet och att man hänger med i utvecklingen, och faktiskt, alternativen till Facebook bara ökar.

Cecilia Wikström (Fp) hävdade att man med sociala medier verkar som att man springer efter väljare. Det är för mig oförståeligt. Det är ju inte olika politik du för på nätet som på pappret, det är samma kampanj hela vägen. Det är samma idéer, samma strategi, samma argument.

Nej, till EU-valet kommer jag lobba för en ordentlig mediestrategi, hellre det än tjugo debattartiklar som ingen läser.

Lämna en kommentar