Tent-T är EU:s stora infrastrukturprojekt som syftar till att utveckla all infrastruktur inom hela EU. Jag kände inte till projektet innan jag kom hit och antar att få gör det, därför kommer här en liten briefing om Ten-T. Ten-T ska utveckla infrastrukturen inom EU på ett miljövänligt sätt samtidigt som projektet ska stärka konkurrenskraften. Projektet inkluderar alla sorters transportmedel såsom flyg, järnväg, vägar, maritima vägar och inlandssjöfart, samt logistik och ”smarta transportsystem”.
Miljövänligt? Att Ten-T är ett miljöprojekt är bara sant till viss del. Majoriteten av Ten-t pengarna ska enligt beslut gå till järnväg och sjöfart. Dock, med tanke på de enorma summorna går alldeles för lite till sjöfart och järnväg och fortfarande för mycket till motorvägar som exempelvis Förbifart Stockholm. Varje medlemsland måste själva ansöka om medel från EU-fonderna och visa att de är tillförlitliga projekt. Fonderna bidrar med upp till 50 % av kostnaderna, även om det är sällan de ger så mycket. Trots det har Sverige för flera projekt fått upp till 50 % av finansieringen från EU. Även om satsningar på järnväg är den absolut största ekonomiska satsningen, har Ten-t redan investerat 275,5 miljoner euro i motorvägar och flygplatser.[1]
Projekt för alla medlemsstater?
Att Ten-T är till för alla medlemsländer är bara ord på ett papper. I verkligheten går projektpengarna till största delen till länder med redan välutvecklad infrastruktur. Det beror på att medlemsstaten själv måste finansiera delar av projektet, vilket gör det omöjligt för mindre ekonomier att satsa ordentligt på infrastruktur. Istället är det de stora ekonomierna som har resurser att göra stora projekt som får ännu mer pengar till att utveckla (en ofta) redan utvecklad infrastruktur.
Figur 2. Figuren nedan visar antal godkända projekt för medlemsstaterna för 2012.
Land |
Antal godkända projekt 2012 |
|
Tyskland |
20 |
|
Italien |
17 |
|
Frankrike |
15 |
|
Spanien |
12 |
|
Belgien |
10 |
|
Nederländerna |
10 |
|
Sverige |
8 |
|
Grekland |
7 |
|
Storbritannien |
7 |
|
Danmark |
6 |
|
Österrike |
5 |
|
Finland |
4 |
|
Slovenien |
4 |
|
Irland |
2 |
|
Tjeckien |
1 |
|
Cypern |
1 |
|
Estland |
1 |
|
Luxemburg |
1 |
|
Lettland |
1 |
|
Polen |
1 |
|
Figur 2. Figuren visar inte hur mycket pengar EU eller medlemslandet ger, men det är en fingervisning för hur mycket medlemsstaten kan satsa på infrastruktur.
Exempel på svenska Ten-T projekt
Västra länken – EU-bidrag: € 4 996 000 (50 % av totala kostnaden) Utredning för 9.7 km dubbelspår för järnväg
Förbifart Stockholm. EU-bidrag: € 1 400 000 (50 % av totala kostnaden) studier för att utreda säkerhet inom tunnlar.
Mälaren: EU-bidrag: € 2 760 000 (50 % av totala kostnaden) Utredning för att ta bort flaskhalsar i inlandssjöfarten.
Länkar för den som vill läsa mer om EU:s infrastrukturprojekt
TEN-T Executive Agency, den utförande organisationens hemsida
Ten-t Projekt i Sverige (tyvärr inte uppdaterad sedan 2011)
http://tentea.ec.europa.eu/en/ten-t_projects/ten-t_projects_by_country/sweden.htm
Ten-t projekt kategoriserat i olika transportmedel
http://tentea.ec.europa.eu/en/ten-t_projects/ten-t_projects_by_transport_mode/
Statistik om Ten-t
http://tentea.ec.europa.eu/en/ten-t_projects/statistics/projects_managed.htm
[1]Länk till statistik: http://tentea.ec.europa.eu/en/ten-t_projects/statistics/projects_managed.htm Hämtat den 3 oktober 2013